Storytelling

Uppdrag

Att på ett innovativt och inspirerande sätt berätta (fakta) om Stockholms styrkor och fördelar mot målgruppen internationella investerare, etablerare och talanger.

Produktionen skulle gå att använda i många olika sammanhang och mot olika målgrupper över tid. Vårt uppdrag utvecklade sig med tiden till att bli en serie av berättelser om Stockholm, där den gemensamma nämnaren i vårt berättande var att försöka hitta nya, kreativa och annorlunda uttryckssätt och format.

Lösning

Att förmedla fakta, som i detta fall egentligen inte förändrades så mycket över tid krävde ett annorlunda och inspirerande uttryckssätt för att få mottagarna att vilja lyssna och ta till sig budskapen. Uttryckssätten och formaten förändrades år från år – till exempel använde presentatörerna ett år iPads på ett helt nytt sätt då dessa ännu inte var så vanliga. Detta bidrog säkert mycket till uppmärksamheten produktionen och berättelsen fick. En helt vanlig spelkortlek har använts ett annat år.

Vid några tillfällen har berättelserna varit anpassade till specifika målgrupper, som t ex vid den officiella öppningsceremonin av Eurovision Song Contest 2016 i Stadshuset och när vi gjorde en anpassad för Kina där vi tillsammans med J-O Waldner gjort en berättelse kallad ”Stockholm Ping Pong”.

Resultat

Flera av Stockholm Stories har blivit virala succéer och några har också blivit internationellt prisbelönade! Videoversionerna har använts i många sammanhang där Stockholm figurerat och iPad Act har framförts live av Charlie Caper och Erik Rosales vid många tillfällen runtom i världen.

https://step2.se/wp-content/themes/salient/css/fonts/svg/basic_cup.svg

Prisbelönad

Stockholm Ipad Act:

Vinnare av European Excellence Awards 2012 i kategorin ”International Communication”

Vinnare av Digital Communication Awards 2012 i kategorin ”Viral Communication”

Nominerad till Gyllene Hjulet ”Årets mest kreativa lösning 2012”

Stockholm – It’s not a coincidence:

Vinnare av European Excellence Awards 2014 i kategorin ”International Communication”

Kund

Stockholm Business Region

I samarbete med

Charlie Caper och Erik Rosales

Kontakta oss så berättar vi mer!